Search This Blog

Tuesday, October 18, 2011

SI PELAKU TERLEPAS, SI MANGSA KENE HUKUM

usrah aritu ada timbulkn persoalan psl hudud, klau seorang perempuan yg dizina itu x mampu utk mendatangkn 4 org saksi, bagaimana utk menghukum penzina t.. n apatah lg, yg dizina itu akan dikenakan qazaf krn menfitnah penzina tersebut.. kan nmpk x adil undang2 islam t krn yg menjadi mangsa pulak dihukum, sedangkn pemangsa terlepas dr hukuman.. ad sape2 yg nak share pndangan??

PEREMPUAN KENE ROGOL, XDAPAT NK BAWAK 4 SAKSI, AKAN DIKENEKAN HUKUMAN QAZAF.. DIMANA KEADILANNYA??- nie adalah ringkasan soalan tersebut.

jawapannya=

Thabit had zina disebabkan 3 perkara: 1) Ikrar إقرار 2) Bayyinah بينة

1) Ikrar adalah pengakuan yg jelas dari penzina sendiri bahawa dia telah melakukan zina.

2) Bayyinah adalah dgn datangnya 4 orang saksi lelaki yg adil terhadap kes zina tersebut.

Jika seseorang perempuan yg dirogol itu membuat pendakwaan terhadap perogol@penzina maka dia perlu mendatangkan 4 orang saksi lelaki yg adil bagi mendokong pendakwaannya. Jika dia tidak mampu mendatangkan 4 org saksi, maka si perempuan akan dikenakan hukum Qazaf (sebatan 80 kali)

Maka masalah yg wujud di sini. Tidakkah menjadi kezaliman ke atas p’puan itu. Dah lah jadi mangsa rogol, akan dikenakan hukuman qazaf pula jika dia membawa pertuduhan tersebut tanpa 4 org saksi?.

Bagi menyelesaikan masalah ni, kita perlu rujuk dalam masalah QAZAF. Di dalam Kitab Fiqh al-Manhaji, Jilid 2, m/s 428, dinyatakan syarat bagi sesuatu hukuman Qazaf dijatuhkan kepada penuduh yg x membawa 4 org saksi ada 10 syarat. Jika tidak cukup semua 10 syarat maka hukuman Qazaf tidak boleh dilakukan.

5 SYARAT ditetapkan keatas penuduh (( القاذف
1- Baligh
2- Berakal 3-
3- Bukan bapa @ datuk dan bukan juga ibu @nenek
4- Tuduhan atas kerelaan dan bukan dipaksa 5-
5- Tahu pengharaman penuduh zina terhadap org.

5 SYARAT ditetapkan ke atas org yg dituduh ( المقذوف )
1- Muslim
2- Baligh
3- Berakal
4- ‘Afif ( عفيف ) bermaksud tidak pernah dithabit zina sebelum ini
5- Tidak yg dituduh memaafkan yg menuduh..

Perbincangan yg menarik disini adalah sifat ‘Afif ( عفيف ) pada orang yg dituduh Zina ( المقذوف ).

Para Fuqaha’ meletakkan syarat ‘Afif berdasarkan kalimah ‘al- Muhsonaat’ dr dalil dari Surah al-Nur : 4 iaitu:

والذين يرمون المحصنات ثم لم يأتوا بأبعة شهداء فجلدوهم ثمانين جلدة

Maksudnya: Dan orang-orang yang melimparkan tuduhan (zina) kepada perempuan (juga lelaki) yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat...

Kalimah al-Muhsonaat ini bermaksud orang2 yg terpelihara kehormatannya (dari perbuatan zina). Fuqaha membahaskan perkataan ini termasuklah membawa erti tidak pernah melakukan @dithabit zina (Fiqh al-Manhaji). Ibn Hazm juga menyatakan bahawa maksud kalimat tersebut ialah orang2 yg tidak pernah melakukan persetubuhan (yg haram).

Dari perbincangan kalimah al-Muhsonaat ini, dirungkai di dalam Kitab al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab karangan Imam al-Subki Jilid ke 20, m/s 52 menyatakan “ Jika seorang penuduh menuduh orang yg BENAR-BENAR BERZINA dan dpt dibuktikan (dalam pembuktian atau pengadilan) yg org itu BENAR-BENAR BERZINA, maka si penuduh tidak akan dikenakan Hukum Qazaf ”.

**Bagi permasalahan yg ditanye oleh Abu Khalil, maka di sini tiada masalah jika seorang perempuan yg dirogol utk membuat pendakwaan terhadap org yg merogolnya kerana pd hakikatnya mmg lelaki tersebut telah benar2 melakukan persetubuhan haram.

Mungkin kita terfikir maka perempuan tersebut akan dikenakan Qazaf kerana tidak mendatangkn 4 org saksi. Jawapannya penghukuman qazaf dijatuhkan perlu melalui perbicaraan. Maka disini aka nada peluang dalam pembuktian bahawa mmg benar lelaki tu melakukan persetubuhan haram melalui Qarinah (Pembuktian).

Melalui penelitian ana, jika ditanya adakah si perempuan yg menuduh org merogolnya akan dikenakan Qazaf?. Jawapan ana dia tidak dikenakan Qazaf kerana timbul keraguan dlm perbicaraan kerana tidak menepati 10 syarat yg ditetapkan.

Adakah Perogol dikenakan Hukuman sebatan?. Maka pendapat ana juga perogol tidak boleh dikenakan hudud kerana penuduh tidak dapat membawa 4 org saksi.

So, terlepas lah perogol dari hukuman Hudud?.. Ya mungkin perogol tersebut terlepas dari hukuman hudud namun harus diingat dalam hukuman Jenayah Islam terdapat peruntukan Hukuman Ta’zir. Maka tertakluk kpd Hakim utk menjatuhkan pesalah lelaki tersebut dgn Hukuman Ta’zir jika dapat dibuktikan secara Qarinah bahawa memang si lelaki melakukan jenayah rogol ke atas perempuan tersebut..

Wallahualam.

~Sgt mengharapkan ada yg menegur dan dapat memberi pembetulan @ pandangan yg lain jika apa yg ana utarakan ini tidak menepati Perbahasan Fuqaha~

No comments:

Post a Comment