Search This Blog

Wednesday, September 5, 2012

KENANGAN MENGAJAR DI SMKA KUALA SELANGOR

MAJLIS PERPISAHAN
TINGKATAN 2 HIDAYAH








Tuesday, July 31, 2012

RAMADHAN KAREEM 2012

Assalamualaikum, selamat menjalani ibadah puasa, bulan penuh barakah, bulan hadiah yang mana Allah sendiri mengganjari amalan dalam bulan puasa.

tahun ni, aku banyak menghabiskan puasaku di tempat praktikal, SMKA Kuala Selangor.. banyak pengalamana yang aku dapat. antaranya menjadi Imam tarawikh di surau taman,kawasan yg aku sewa tu, n then tazkirah sekolah.. seriously aku dah lame tinggalkan agenda tarbiyah yg dulu aku sebok canangkn ketika mana brada di kampus.. rasa sangat berdosa pulak.. sehinggakan guru mempelawa aku ntok bg tzkirah pon dah ketaq lutut ni.. huhu.. tapi aku try bina balik tsaqafah, dan hamasah yg aku garapkn ktika brjuang di alam kampus.. Ya Allah..beri aku kekuatan untuk kekal berada dalam jalan dakwahMu.. ameen..

DALIL PUASA

 antara kelebihan bulan puasa dalam sohih bukhari ialah : hadis nukilan Abu Hurairah r.a , sabda nabi Muhammad s.a.w : puasa itu perisai, Allah sendiri akan memberi ganjaran berpuasa, sekiranya ada perselisihan faham, atau rakan yang ingin mengajak membuat fasad atau pergaduhan, maka katakanlah "sesungguhnya aku sedang berpuasa", bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi disisi Allah daripada haruman kasturi.

sepanjang pemerhatian aku, ramai orang yg fail untuk mghayati hakikat sebenar berpuasa dek kerana nafsu dan adat yang tidak bersandarkan ilmu. antara tabiat org Malaysia ni semasa puasa : start drp subuh la.. xbangon sahur.. tu standert lg2 umah bujang..student2 u ramai yg kantoi bab ni.. padahal rasulullah sgt menekankan bersahur.. hadis rasulullah " bersahurlah kerana di dalamnya terdapat keberkatan.. maksud hadis ni bukan suruh kita bersahur untok bagi kenyangkn perut, bg tahan perut ketika siang hari dll, tapi adalah disebabkan keberkatan.. nak tau kita dapat berkat or x, tgok pada siangnya..klu kita sntiasa brsmangat pd siang harinya sprti takde pape..itulah kesan keberkatan,malah lebih bersemangat untuk beribadah dan menjalankan tanggungjawab khalifah pada siang hari.. haa..tu org yg xsahur.. lain citer plak org yg bsahur.. makan punye la banyak,konon nk bg kenyang.. harus pon nk makan banyak mane.. jnji yg halal..makan sahur pon sunnah..tapi klu da mentekedarah smpai xhengat dunia ap cer?? kes ni same dgn iftor.. dah makan tu..boley plak tidoq.. amboi2.. da dapat rezqi Allah..ko nak lupe Allah plak.. xmalu ke makan rezqi dia dlm mase yg same xsolat subuh?? xhengat ke balasan meninggalkan 1 solat fardhu haa??


yg ni plak pasal org yg solat subuh.. tapi xpulak brjemaah kt surau or masjid.. nk bjemaah kt umah dgn anak bini pon xmo.. ap cer? klu la amalan sunnah 27 gnjaran x dengan 10 sebab bulan pose.. 270 x 5 solat sehari, x dgn 30 hari bulan pose.. korg kira sndiri.. tp ramai yg meninggalkn amalan sunnah ni..syg sjuta kali syg..
dah solat tu plak tidoq.. padahal after subuh dan maghrib la waktu yg sunnah untuk bertadarus.. ni plak pasal org yg brtadarus.. alhmdulillah sejuk mata memanndang. tapi, nape bace sorg2?? tadarus tu bukan kne ad mursyid dan anak murid ke? mksudnye sorg bace, the others semak n betulkan.. mcm tu jugak sebaliknya..
yg baca quran plak klu boley hayatilah maknenye skali.. baca trjemahan dans abab nuzul dia.. bru la boley paham sket sjarah ayat quran tu di turunkna.. xdelah nk wt tafsiran secara membuta tuli je..

klu mnjalankan kerja harian di pejabat dn sebagainya, elakkan diri drp trmasuk dlm group gossip, atau kita sendiri yg bawak mulut..NO!..sia-sia puasa kita klu mulut ni ckaaap je bnda yg mengarut. puase ni bukan je menahan nafsu makan, bahkan nafsu mulut murai, nafsu dengki dlm hati, nafsu anggota badan dn l;ain2.. ni la yg kita xboley nak kawal memandangkn dlm umah je dah wujud macam2 pintu maksiat..tv,radio, internet, majalah dll.. klu ade mase free tu banyakkan la baca quran.. xpon brsedeqah or wt kebajikan sperti bersihkan tempat keje, dll.. solat zohor dn asar jgn plak tinggal.. lg2 dgn alasan nk cari lauk.. haa.. ni 1 tabiat org kita.. peniage2 ni dah bukak kedai or bazar jam 2.. kdg2 tu jual air siap bubuh air batu lg jam 2.. memang xpatot.. ni xlain kje org nak ponteng pose ni..

plak lps asar, p bazar ramadhan, macam2 mkanan wujud, yg peliknye bulan laen xde plak wujud resepi2 yg enak ni.. hmm.. ni da lari maksud puase.. lg 1, org yg p bazar ni pon macm2 perangai.. ad yg saje2 nk p, ad yg nk tyang body dgn mekap tebal, ad yg nk bli mcm2 klu boley borong,beli borong.. cmne nk berkat puase kita? aurat xley nk jage, mate xley nk jage, nfsu mkn xley nk jage.. dah beli tu, p la hidang kt meja makan.. time bwk balek tu, jiran nmpak wt dono je.. padahal gnjaran brsedeqah walau sbiji kurma je dah banyak pahalanya.. kesian kt jiran.. meleleh air liur.. plak kene tang jiran yg sgt dhoif, hari2 lauk ikan masin. ape salahnye kita bg juadah kita yg banyak tu kt mereka , kn ke salah 1 hikmah puase ni kn untuk kita merasa pnderitaan org yg faqir miskin, yg kdg2 mkn, kdg2 xmkn..

ok.. ni sifat yg perlu dicontohi.. menunggu wktu azan.. kdg2 bulan pose ni org akn tahu wktu masuk solat subuh dan maghrib sbb nk sahur n buka.. bagus la tu.. sunat menunggu depan hidangan.. tapi kok ye pon doa la sementra tgu azan.. ni x.. pasang tv dok tengok citer.. pstu azan je tros amek ayam n lauk.. xnyempat2 nk doa.. kn doa sblum iftor tu makbul lg2 doa hambanya yg sdg brpuasa? kurma pon xsentuh padahal sunnah dimulakan dgn kurma.. klu xde pon , p la teguk air dlu.. ni maen taram je makan .. capai bnde yg jauh dulu.. sunnah amek yg dekat dlu dgn kita.. ni adalah antara adab2 makan yg memg kita x alert sbb perot da lapo.. nk isi perut je yg kita ingat.. pstu makan lebih drp hr yg biase.. makan banyak..cmne nk diet time bulan pose ni?.. hmm.. last2 kembong perot, xdpt nk solat bjemaah..ad gak yg tros tido smpy mngabaikan solat isyak dan terawikh.. yg solat trawikh tu alhmdlah.. tp masing2 dok balah wt 8 n wt 20.. hang nk wt 8 , buat je la.. xyah nk balah dgn yg wt 20. same gak ngan 20, xyah nk ckp kt org yg wt 8.. masing2 nyer amalan.. pastu moreh.. makan lagi..

tengok, budaya kita ni penuh dengan makan xkesah bulan pose or bulan xpose.. bahkanb bulan pose tu lg banyak mkn dr bulan xpose.. ni yg perlu kita elak dan perbaiki agr hikmah puasa ni dpt kita renung dan kita hayati bersama.. smoge prkongsian sdikit ni dpt mengetuk sikap diri ini dan juga para pembaca agar menjadi hamba yg lebih bertaqwa sejajar dgn matlamat berpuasa sprti dlm firmannya di atas tu.. k, slamat berpuasa, slamat beribadah..

Assalamualaikum!.. :)