Search This Blog

Monday, October 10, 2011

nak disayang kene la menyayang

hadis nabi s.a.w "man la yarham, la yurham= maksudnye=sape yang dirinye mahu disayangi, dia hendaklah menyayang orang lain terlebih dahulu..

ha.. sape yg dlm hati ni kite sgt sayang??? kene ikut turutan adab bersayang-sayangan.. firstly of course la Rasulullah dan para sahabat, kerana tanpa mereka mungkin kita suda jauuuh tersasar dari landasan Islam Sebagai Adden.. lepas tu kene sentiasa berdampingan dengan Ulama' dan org yg lebih tinggi ilmunya lebih2 lagi dalam bidang agama.. sebagai pemberi ingatan dikala hati terleka. almaklum sajalah.. hidup di dunia yang penuhh dengan permainan dan senda gurau (pondok bas sementara tunggu bas datang)..

seterusnye ibu bapa kerana mereka yang melahirkan dan membesarkan kita. sebab itu ada dalam satu hadis apabila baginda ditanya "mana satu amalan yang terbaik baginya, maka jawapan rasulullah selepas Allah dan Rasulnya hendaklah berbakti kepada kedua org tua.. bertepatan dengan keadaan sahabat tersebut yang masih mempunyai kedua orang tua yang telah pun uzur. Lagipun dalam quran termaktub kepentingan menghormati orang tua dan jaga kedua ibu bapa dalam surah Luqman, juga ali "imran tentang mendoakan kesejahteraan ibu bapa.

seterusnya pula, kepada anak-anak kecil. pada usia ini memerlukan lebih perhatian untuk proses pendidikan dalam mematangkan usia. sekiranya ditahap usia yang mentah sudah di hidangkan dengan pelbagai gaya hidup negatif maka rosaklah generasi akan datang.. Dari segi psikologi kanak-kanak , mereka akan lebih memberontak untuk mendapatkan perhatian yang sewajarnya.

lepas tu lantak kome le nak sayang sape.. tapi ingat.. ini sayang antara sesama manusia.. namun cinta yang hakiki adalah hanya untuk NYA..

No comments:

Post a Comment