Search This Blog

Monday, October 17, 2011

GUNE KABEL UNTUK KERJA?


Isu kabel mengkabel ni pernah dibahaskn dulu. Boleh x gne kabel utk mencapai sesuatu hajat..

tp sblum tu, taw x kabel tu ape? hm.. bukan kabel komputer.. dia seakan akan la..tp ini adalah berkisar tentang manusia yang bergelar "orang dalam/orang tengah". especially dalam syarikat yang mana akan ada individu yang mohon kerja menggunakan cara yang palling cepat. Guna orang tengah(org yg dikenali dan bekerja dlm syarikat tersebut mahupun menggunakan prioriti kekeluargaan,persahabatan dan sebagainya) untuk mendapat kerja tanpa perlu mengikut proses2 saringan yang lengkap. contoh" ali mohon kerja, dan meminta kepada abangnya yang kebetulan bekerja disitu untuk menyegerakan dan menerima beliau sebagai pekerja.

Perbncgn ni panjang, tp mudah cerita dlm isu guna kabel ni memandangkan ia adalah berkaitan muama...lah sesama insan, hukum asalnye diharuskan selagi tidak melanggar batas spt:

1) Berlaku Rasuah
2) Mencantas @ menjatuhkan org
3) Melakukan penipuan

1)berlaku rasuah di sini contohnya memberi upah kepada orang tengah dengan syarat orang tengah akan mendahului permohonan si pemberi upah dibandingkan dengan permohonan orang lain. berbeza dengan penghargaan sekiranya melalui orang tengah,kita sudah mendapat pekerjaan dan sebagai penghargaan kita memberi hadiah kepada beliau,ia diharuskan kerana kita langsung tidak meletakkan syarat hadiah apabila beliau membantu kita.

2)mencantas bermaksud mengabaikan hak orang lain , berkomplot dengan orang tengah agar pemohonan orang lain tidak diterima dan mendedahkan keburukan dengan niat menjatuhkan permohonan orang lain.

3)penipuan dari sudut maklumat diri seperti kelayakan yang tidak memenuhi syarat namun diselewengkan. wujud unsur penipuan dan ketidakjujuran orang tengah.

wallahu a'lam~ sebarang pembetulan boleylah di buat pada komen di bawah..

No comments:

Post a Comment