Search This Blog

Friday, October 14, 2011

MASJID vs CHURCH

Masjid adalah rumah ibadah bagi orang Islam yang khusus dan fungsi utamanya adalah untuk melaksanakan ibadah terutamanya solat sebagaimana yang disarankan oleh junjungan besar Muhammad SAW. Apa yang disarankan?

1)solat berjemaah
2)ditempat azan berkumandang
3) pada awal waktu.

Apa hikmmahnye?

solat berjemaah iaitu solat yg dilaksanakan scra beramai-ramai.Secara logik aqalnye, banyak faedah yang diperoleh daripada jemaah. ikatan ukhuwwah islamiyyah yang menjadi titik pemula kepada wujudnya negara Islam pertama di dunia (Madinah al-Munawwarah) bukti kepada pentingnya kesatuan. Caranya adalah melalui ibadah harian kita iaitu solat yang mana secara tak langsung 5 kali pertemuan antara sesama muslim menjadikan Muslim saling kenal mengenal, tahu baik buruk, sanggup mempertahankan maruah saudaranya, bantu membantu sekiranya berlaku kekurangan sesama muslim(kemiskinan,kecelakaan dan sebagainya..)hadis nabi s.a.w

"org muslim itu apabila ia memberi kesejahteraan kepada saudara seagamanya dari segi tangan(perbuatan - khianat dll) mahupun lisan (percakapan-mengumpat dll)..

dalam ayat quran juga disebutkan

"sesungguhnya orang 2 mukmin itu bersaudara, maka damaikanlah antara kamu"

sekiranya orang Islam sendiri menjaga ibadah tanpa meninggalkan sunnah yang berjemaah yang dipandang enteng, takkan timbul permasaalaahn berpecah belah, hasad dengki dan sebagainya. Tak payah nak susah2 memikirkan perpaduan antara kaum, bersatu dalam aspek ibadah sudah mencukupi. Adakah kita sanggup berubah mentaliti? Islam itulah penyelesaian bagi segala masalah yang timbul dan jangan sekali-kali meraguinye.
dalam aspek sains ibadat , solat yang didirikan secara berjemaah juga membenatu dari segi emosi, kadar peredaran darah yang lancar dan stabil. kerana apa? solat jemaah didirikan dengan meluruskan barisan antara tumit kita selari dengan tumit orang lain- hikmahnya menunjukkan kesatuan secara tak langsung , masing-masing bertoleransi untuk sama lurus dengan orang lain tak kira apa jua jawatan. jarak antara tubuh individu dengan individu lain mestilah rapat. sentuhan kulit samaada kaki mahupun siku akan mewujudkan cas yang positif (aliran tenaga yang dikongsi antara individu) wujudlah ketenangan disitu.. boley pergi ke laman web sains ibadat untuk maklumat lebey detail.
dari segi kehidupan harian, solat berjemaahh mengajar kita untuk menjadi orang yang berdisiplin, patuh kepada pemimpin(soleh),-kerana perbuatan dalam solat makmum dilarang mendahului Imam, sekiranya tidak maka solatnya adalah batal. selain itu, solat juga menjadikan kita sentiasa mengingati Allah, berhti-hati dalam melakukan sesuatu-sama juga seperti dalam solat yang tidak boleh melakukan lebih dari 3 pergerakan secara berturut turut. solat juga mengajar kita untuk mengikut tertib / protokol. apabila solat yang didirikan tidak mengikut tertib maka batallah solatnya.




2) ditempat azan berkumandang
apa yang dapat difahami disini ialah berkenaan seruan dakwah menyeru kepada Allah, menyeru beribadat kepada Allah,meninggalkan apa jua pekerjaan semata-mata untuk mencari keredhaan Allah, pengorbanan masa untuk pergi ke tempat seruan azaan, itu semua ada hikmahnya bagi membentuk keperibadian Muslim.

3)awal waktu
"demi masa,sesungguhnya manusia dalam kerugian" surah al-Asr - menjadi dalil wajibnya Muslim menjaga masa. sekiranya azan Zuhur tepat jam 1, digalakkan untuk pergi lebih awal kerana larangan berlari tergesa-gesa menuju kemasjid kecuali hari Jumaat. Aspek pengurusan masa secara tak langsung sudahpun di terapkan kepada ummat Islam untuk mereka menguruskan masa dalam amalan seharian.

Masjid juga tak terlepas dari urusan-urusan keduniaan dimana pada zaman rasulullah serta khulafa rasyidin dan zaman khilafah 3 , peranan masjid adalah sangat penting sebagai pusat pentadbiran kerajaan islam. Pada masa itulah masjid dijadikan tempat bersosial, tempat ,engadakan pengajian dan menuntut ilmu (IPT), aktiviti kemasyarakatan, mesyuarat, dan sebagainya. Sebab itulah pembangunan masjid adalah atas dasar taqwa, ikhlas untuk penyebaran islam serta menunjukkan syiar islam. Namun pada masa ini, lebih banyak masjid telah dibina namun persoalannya, mengapa langsung tak ada orang yang memakmurkan masjid walaupun dari segi rekaan dan seni bina masjid sangat cantik dan unik? adakah ianya hanya sekadar syarat untuk menyatakan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam namun dari segi keizzahannya telah takde (xde roh). benarlah hadis yang mengatakan antara tanda-tanda kecil berlakunya hari kiamat ialah ramai yang berlumba-lumba mendirikan masjid namun dari segi pengimarahannya tiada.

akan tetapi,situasi yang sebaliknya pula telah berlaku apabila gereja-gereja besar di negara Eropah telah bertukar wajah menjadi masjid ,bukab sahaja di Eropah namun di China dan beberapa negara Afrika telah berlaku peningkatan saudara baru Muslim. Apa yg telah berlaku? adakah hidayah telah bertukar dari turun ke Mlaysia kpd ngara Eropah? adakah allah tidak lagi menerima malaysia? teringat firman allah " sekiranya kita tak mahu (jalan dakwah), allah akan ganti dan beri kepada kaum lain."
Ya Allah, kau kekalkan lah aku dalam jalan hidayahmu"...

berkenaan dengan isu gereja terbesar yang sedang dalam pembinaan di bukit jalil, aku telah meminta pendapat salah seorang yang makruf dgn dunia dakwah non muslim. beliau menjawab "biarkan mereka bina gereja, kerana masjid yang sudah sedia ada pon belum tentu penuh,mengapa mahu sekat org agama lain untuk membina rumah ibadat mereka?" menunjukkan bertapa kita semua sangat berdosa kerana selama ini mendiamkan diri tanpa melaksanakan dakwah menyeru non muslim kepada islam malah menutup pintu2 kefahaman tentang islam dengan alasan untuk menjaga perpaduan kaum,bangsa dan negara. Adakah mereka lupa untuk menjaga hubungan mereka dengan Allah?


apabila timbul isu begini, sibuklah mereka untuk menghalang dan memberhentikan projek tanpa memikirkan kesalahan kita sebagai umat islam selama ini yang diam seribu bahasa dan tidak memperkenalkan islam kepada non muslim. siapa yang bersalah? janganlah menuding jari kepihak lain kerana 1 jari saja yg menunkuk ke arah yg dituju, selebihnya adalah menghala ke arah diri kita sendiri. :)

No comments:

Post a Comment