Search This Blog

Thursday, April 5, 2012

LARI DARI TRIBULASI, SATU PENYIMPANGAN

Allah berfirman: wahai orang2 briman, Siapa yg brpaling dr agamaNya maka Allah akn mndatgkan satu kaum yang Allah sayang mereka dan mereka juga sayang Allah, brsikap lmbut trhadap org2 briman, dan brsifat keras kepada pihak kuffar, mereka brjuang pd jalan Allah dn tidak takut kpd celaan dr org yg suka mncela, itulah kurniaan yang diberikan oleh Allah kpd sesiapa yg dikehendakinya. dan Allah itu maha luas pemberianna dan maha mengetahui.. (al-Maidah, 5:54)

ayat ni mnjelskan tntang istimewanya org yg brada dlm landasan prjuangan mnegakkan ISlam shingga Allah kata sayang kpd golongan ini.  dan celaan juga kepada mereka yg telah terpilih untuk brada dlm medan jihad, medan dakwah namun, telah brtukar arah, sudah tak mampu untuk laksanakan tanggungjawab, serta lari dari tugas menyebarkan Islam, maka Allah tidak lagi menyayanginya bahkan Allah akan menggantikan dai'e yg lebih ikhlas brada di jalan Allah. sape yg rugi???? org yg brpaling dr medan dakwah itu yg rugi.. (tsabatkan aku dlm jalan juang ni Ya Allah!).. sebab tu kita digalakkan brdoa: Allahumma tsabbit qulubana ala dinik wa ala to'atik.. maksudnya" ya Allah, aku brlindung dn mgharap pada mu, kau kekalkan lah hati kami untuk terus brada dlm jalan juang Mu ni ya Allah!..



aku sendiri sbagai ahli haraki da banyak bjumpa dgn golongan mutasaqitun (tercicir dr jalan dakwah) dari senior2 smpailah junior , mereka lebih suka brada dlm comfort zone brbanding jalan yg penuh mehnah. Aku trtanya.. dimana suara mereka yg hebat suatu ketika dulu?? lantang brsuara namun akhgirnya apabila telah diduga dgn pekerjaan, hal keluarga, maka sedikit sahaja yg dapat tsabat. aku teringat ayat Quran yg mana ayat tersebut telah ramai yg menyalah tafsirkn ayat ni dan menggunekan sesuke ati je.. ayatnye ialah:


wala tulqu bi aidikum ila tahlukah ( baqarah, 195)

jgnlah letakkan diri kamu ke lembah kebinasaan. ayat ini diturunkan kpd sahabt ketika mana islam telah mencapai kemenangan dlm peperangan, dan banyak harta ghanimah yang telah mereka peroleh. ada kalangan sahabat mencadangkn agar mereka tumpu pada hasil prniagaan, tanaman dll, untuk prkemaskan harta simpanan., dan meninggalkan jalan dakwah iatu peperangan. sebab itu Allah turunkan ayat ini bagi mmberi peringatan kpd sahabat agr kmbali brada dlm jalan juang.



so, harapan aku masih dalam naungan dan jalan juang ini.. sile laz bace doa rabitah (doa pengikat) di bawah nie.. ameen..

No comments:

Post a Comment