Search This Blog

Thursday, April 5, 2012

EDUCATION'S FILMS

SALAM, WASSUP BRO!.. hehe.. tokojut korg bile aku ckp gitu.. saje je.. nk try bhse org mude.. kali ni aku nk citer cket tntang filem2 yg kite tengok.. aku sgt brminat filem yg brkonsepkn pendidikna, sistem, kaedah pgajaran dan approaching teachers cz aku sndri amek course ni dn aku perlu tahu tntang ilmu pedagogi agr ilmu yg ada pde kite dpt dikongsi brsame dgn anak murid sume..

so aku try cri kt tenet filem2 Malaysia, indon, India, china, korea, USA, dll.. ni la filem yg aku dpt..

1)Juvana  & Aku Tak Bodoh- Malaysia

kisah sekolah untuk pelajar juvana, terlibat dgn kes polis. sangat menarik di mana seorg yg tak brsalah dihukum dn dimasukkan ke dlm skolah yg sangat asing bg beliau. Namun, beliau brjaya mngubah mentaliti plajar di situ shingga mereka mnjadi plajar yg baik. peranan guru juga dilihat sbagai pendorong dn ada jug abrperanan sbgai perosak bangsa. lg 1 filem Aku Tak Bodoh tentang anak2 yg dahagakan kasih syg ibu bapa yg sgt bzy dgn krjaya.

2)Gokusen- Jepun
guru baru yg mndapat kelas yang paling akhir, budaknye pon jenis xnak blajar.. mcmane kegigihan seorg guru mndidik plajar yg dah di cop budak jahat, namun guru trsebut xbranggapan sebegitu.. malah sanggup mmprtahankn anak muridnya drp gangguan luar.

3)Laskar Pelangi - Indonesia

insan yg mulia bukn lahir dr sekolah yg hebat,gah, moden, namun sekolah yg mmbekalkan didikan agama yg kuat agr kelak tidk brlaku korupsi dn sebagainya, bahkan kesungguhan anak murid dalam mndalami ilmu w/pun keadaan sekolah yg mcm nk runtuh je.. sgt menyentuh hati..

4) 3 Idiot & Taree Zamen Par
3 idiot - pendidikan di IPT - murid yg cintakan ilmu, xkesah dpt sijil ke atau x, yg penting ilmu yg akan di praktikkan kelak. TZP pula brkenaan murid yg ada masalah slow leaner, susah untuk mmbaca, mngira dn menulis, namun mmpunyai daya imaginasi yg tinggi dn ada bakat trhadap seni lukisan. mndapat bimbingan drp gurunya dn akhirnya, murid trsebut dpt mengeja, mengira dn membaca.. sgt best dn menyentuh hati..

sebenrnye ade banyak lg filem dn drama yg brkaitn dgn pndidikn.. cume aku maleh nk taip lagi.. kome cri la sndri ye.. haha.. nk bagitahunye bahawa sgt penting pndidikan trhdp anak2.. klu anak2 yg muda dibiarkn tanpa pndidikn lbih2 lg didikn agama, hidupnye akn gelap..

sbb tu prkara prtama slps pnciptaan Adam, Allah sndiri menjadi guru dn mursyid kpdnabi Adam, baginda di ajar semua ilmu brkaitn dunia scra direct.. nak kate pentingnye Ilmu yg akan memartabatkn sesuatu agama bangsa dn negara... :)

No comments:

Post a Comment