Search This Blog

Thursday, January 26, 2012

LA TAI'ASU

ASSALAMUALAIKUM,(GAYE PROF IZI)..

ok, lame x menaip.. di kesempatan ini boley la aku coretkn sdikit luahn hati ini..(amek mood sedey cz result exam ad yg da kuar)..

sedey rasenye ati ini bla dpt result yg mungkin down.. msti korg sume prnah rase kn??
bile pikir balek nape aku xdapat? aku da tolong banyak bende.. aku buat tu, buat ni.. korban untuk agama Allah.. (ade x dlm ati kite cmtu? mungkin ad rase mcm tu siket)

sbenarnye tu lumrah. manusia ni klu da wt sesuatu msti dia nk gnjaran. tapi ganjarannya xdapat2 gak. ha.. disitulahg Allah nk uji kite sbagai hambenye.. sma ade kite sabar x dgn ujian tu, kite brusaha lg x? ataupun da dpt siket kesusahan,kite akn saling menuding jari salah itu,salah ini, dan ade yg putus asa dr rahmat Allah.

na'uzubillah min zalik..

aku pun berlindunng juga drp timbul sifat sdemikian. bisikan syaitan tu ade je dimana2.. sbb tu surah an-nas ":min syarril was wasil khonnas" dr kejahatan was-was (bisikan yg mgelirukn drp syaitan khonnas)..

aku pon belek2 buku La Tahzan karangan Dr.Aidh b. Abdullah Qarni.. sub tajuk ade - jangan berputus asa.. so aku bace n dapat jwpn sbgaai motivasi diri spya xputus asa dlm mncari redho Allah.. antsra ayt quran:

"sesungguhnya tidak brputus asa dr rahmat dn bntuan Allah melainkan kaum yg kafir" (yusuf,87)

tringat juga kisah nabi Yunus A.S yg telah mnjalankan tgungjwb dakwah namun,xde yg nk ikut. maka telah brputus asa, namun Allah maha mgasihi, dn Allah mmberi pringatan direct. firmanNya:

"(org2 yg mndustakn agama Allah itu tlah dberi tempoh yg lnjut sblum ditimpa azab)hingga apbila rasul2 brputus asa dgn kaum2 nya yg ingkar dn mnyangka bhwa mreka telah disiftkan sbg org yg brdusta, maka dtglah bntuan kami trhadap mreka, lalu trselamatlah sesiapa yg kami kehendaki" (Yusuf, 110)

justeru, marilah sama2 kita semua brusaha slagi yg terdaya dan jgnlah menyerah kalah sebelum prgi ke medan pertempuran. janganlah brputus asa drp memohon prtolongan drp Allah.. klu kita sengsara menunggu prtolongan Allah, ingatlah, nabi Muhammad bserta dgn golongan 2 Assabiqun (org2 yg awal masuk islam) lagi banyak penderitaan, lagi lama penantian untuk memenangkan islam. dan akhirnya Allah telah berikan pertolonganNya. insya Allah. :)

No comments:

Post a Comment