Search This Blog

Wednesday, April 20, 2011

PERKAITAN ASSUNNAH

Taarif assunnah

Assunnah merupakan sumber kedua dalam syariat Islam. Ia banyak pengertian dalam beberapa bidang

ž  Menurut usul fiqh sebagai sumber ke-2 hukum syara’,
ž  Menurut ulama’ fuqaha ,perbuatan nabi yang sekiranya dilakukan mendapat lebih ganjaran dan jika tidak buat maka tiada mendapat dosa,namun sangat rugi untuk meninggalkan ganjaran.
ž  Menurut ulama’ hadis pula dianggap serupa dengan makna hadis iaitu semua yang disandarkan melalui percakapan, perbuatan atau pengakuan , sifat fizikal dan perwatakan nabi
ž  Menurut ulama usuluddin, bukan semuanya menjadi syariah kerana ada yang datang kepada kita dengan menjadi hukum dan ada yang tidak menjadi hukum,
ž  Menurut istilah ahli kalam pula sunnah ialah apa-apa yang berlawan dengan bid’ah, itulah sunnah, ahl sunnah wal jamaah

                                
Sunnah dalam bidang dakwah

Definisi umum dakwah
Dakwah adalah berasal daripada fi’il madhi da’a, dan masdarnya adalah dakwah yang bererti menyeru, memanggil, mengajak[1]. Secara umumnya, dakwah adalah seruan untuk mengajak manusia kepada Allah setelah kita mendapat bergelar seorang mukallaf (yang dipertanggungjawabkan) kerana apabila seseorang itu bergelar Muslim, maka dirinya sudah mukallaf dan wajib bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas seorang Muslim iaitu dakwah. Allah telah berfirman:[2]
4 ä
67. dan serulah (Wahai Muhammad) umat manusia kepada ugama Tuhanmu, kerana Sesungguhnya Engkau adalah berada di atas jalan Yang lurus.

Jabatan Dakwah dalam Akademi Pengajian Islam
Akademi Pengajian Islam juga tidak terlepas daripada tanggungjawab ini lebih-lebih lagi ianya merupakan tempat pengajian dan perkembangan ilmu agama. Dengan itu, Jabatan Dakwah ditubuhkan bagi memberi kesedaran berkenaan tanggungjawab menyeru manusia kepada Islam disamping mengajar metodologi dan cara-cara penyampaian dakwah serta memberi penerangan tentang apa yang terkandung dalam Islam agar para pendakwah tidak kosong dalam menyampaikan mesej-mesej Islam.[3] Isi kandungan yang dipelajari juga hendaklah yang selari dengan dua sumber utama Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah sebagai petunjuk agar manusia tidak terpesong dalam mencari tuhan juga tidak menyesatkan dalam menyampaikan mesej Islam seperti mana hadis[4] :
تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي ابدا كتاب الله وسنتي
telah aku (Muhammad) tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang kepadanya nescaya tidak akan sesat selamanya, ianya ialah al-Quran dan as-sunnah.
Selain itu, dakwah juga ditujukan kepada orang yang bersedia menerima Islam sebagai agamanya,memurnikan keyakinannya, membersihkan jiwanya dari penyakit nifak dan selalu menjaga amal perbuatannya agar tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Sasaran lain juga kepada seluruh penduduk bumi ini agar mengubah system pemerintahan zalim yang dipimpin oleh orang zalim dan menukar kepada system pemerintahan Islam serta beramal dengan hukum-hukum Islam agar hidup dengan aman dan sejahtera.[5]

Hubung kait as-Sunnah dengan pengajian dakwah

As-Sunnah sangat berhubung kait dengan bidang dakwah serta pembangunan modal insan. Seperti yang diterangkan dalam perenggan di atas, dakwah Islam ini tidak dapat tidak wajiblah mengikuti garis landasan yang ditetapkan Allah kerana kita lihat para nabi dan rasul menyampaikan risalah dan mesej Islam bukan atas diri sendiri bahkan setiap apa yang keluar daripada mulut nabi itu sendiri adalah wahyu daripada Allah.
     
2. Dan Turutlah akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu, (dan janganlah menurut adat resam Jahiliyah); 
Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui Dengan mendalam akan apa Yang kamu lakukan.

As-Sunnah sebagaimana yang diketahui fungsinya adalah sebagai menjelaskan serta mentafsirkan apa yang terkandung dalam al-Quran yang mujmal dan mutasyabih dari sudut hukum sehinggalah aspek yang lain. Oleh itu al-Sunnah ialah penyempurnaan al-Quran. Pengajian dakwah hendaklah merangkumi penghayatan sunnah, hukum-hukum yang terdapat dalam as-sunnah, Ulum Hadith agar para pelajar dapat membezakan serta mengetahui yang mana hadis sahih, dhaif, dan maudhu’ agar tidak menjadi fitnah kepada masyarakat umum dalam menyampaikan mesej Islam.[6]“Berkata Imam Al-Hanid rahimullah: Kesemua jalan itu adalah tertutup(untuk seseorang itu berkata-kata)melainkan barangsiapa yang berkata-kata dengan Atsar(As-sunnah) rasulullah s.a.w.” [7]

Selain itu, pengajian dakwah juga hendaklah menitikberatkan keteladanan rasulullah sebagai role model, kaedah-kaedah hikmah yang ditunjukkan oleh nabi. Bukan semua perkara yang nabi sampaikan adalah sama sahaja kepada setiap orang tanpa mengambil kira perbezaan individu dari segi karakter dan sebagainya. Contoh yang di berikan adalah hadis berkenaan dengan amalan yang lebih afdhal selepas beriman dengan Allah dan rasulnya. Jawapan yang baginda berikan adalah tertakluk kepada keadaan dan kemampuan sahabat yang bertanya. Ada yang nabi menjawab berjihad di jalan Allah, ada juga yang menjawab berbakti kepada kedua orang tua dan sebagainya. Di sini jelaslah kepada kita bahawa pendakwah hendaklah ada ciri-ciri karismatik, mampu mengambil hati mad’u, memahami keadaan mad’u juga sangat perlu sebelum kita menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.
”Berkata Imam Ahmad bin Abi Hawawi:Barangsiapa yang membuat sesuatu amalan tanpa mengikuti sunnah,maka batallah amalanya”[8]

Sunnah dalam quran
ž 
Sunnah menurut perspektif islam difahami menurut roh al-Quran yang telah diyakini kebenarannya dan keadilan hukumannya
ž  Meyaqini kebenaran utusan Allah- sebarang yang keluar daripada mulut nabi itu bersandarkan wahyu daripada Allah.
ž  Menjelaskan ayat quran yang mutasyabih, mengkhususkan yang umum. Contoh hak pewarisan nenek- al-Mughirah b syu’bah pernah melihat rasulullah memberi 1/6 kepada nenek.
ž  Memperincikan cara penyempurnaan solat
ž  Assunnah sebagai rujukan ke2 dalam masalah iman-kepercayaan kepada Allah yang kita tidak dapat melihat,perkara ghaib dan sebagainya yang tidak boleh difikir secara ghaib.
ž  “Abi Amr Sofian b Abdullah telah bertanya kepada rasulullah,khabarkan kepadaku tentang Islam yang aku tak perlu lagi bertanya kepada orang lain,jawab baginda,katakanlah aku beriman dengan Allah dan hendaklah engkau tetap di atas keadaan demikian”
ž  كان الله ولم يكن شيء غيره
ž  Hadis yang diriwayatkan Bukhary dan Baihaqi ini telah dijelaskan lagi oleh al-Hafiz Ibn Hajar Asqalani bahawa maksud kana dalam lafaz pertama ialah azali, dan lafaz ke2 ialah pembaharuan.
ž   
Sunnah  dengan  sejarah
ž 
Sabab wurud hadis
ž  Ittisol al-sanad-sjarah hidup perawi
ž  Waqi’ tempat dan zaman
ž  Berkaitan dengan kisah peradaban dan kehidupan nabi lebih-lebih lagi dizaman kegemilangan islam
ž  Sebelum kedatangan islam,keadaan masyarakat arab jahiliyah sangat tidak bertamaddun dari segi cara hidup
ž  Nabi diutuskan (turun perintah dakwah) dengan sunnah yang menjamin kehidupan yang menaikkan peradaban dimata dunia
ž  Faktor penguasaan ilmu-Iqra’,aisyah-sebagai rujukan
ž  Faktor penguasaan bahasa-gabenor,duta ke negara lain,al-Fateh


[2] Al-Haj,67
[3] Buku Panduan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya sesi 2008/2009, m/s 215
[4] Hadis sahih dalam buku Pendakwah Masa kini karangan Ahmad Mahmud Abu Zaid
[5] Petunjuk juru da’wah oleh Abul A’la al-Maududi m/s 1
[6] Pendakwah Masa kini karangan Ahmad Mahmud Abu Zaid m/s 24
[7] Bagaimana berinteraksi dengan sunnah oleh Yusuf Qardhawi
[8] Bagaimana berinteraksi dengan sunnah oleh Yusuf Qardha

No comments:

Post a Comment