Search This Blog

Friday, January 28, 2011

LAKI KAWEN BANYAK???

Assalamualaikum!,..

Teringat satu ketika dalam majlis ilmu. Penceramah tiba-tiba bertanya sesuatu kepada sidang dewan tentang perkahwinan. Soalan beliau, "siapa diantara kamu(lelaki) yang ingin berkahwin lebih dari 1 (poligami)?, semua saling memandang seperti tak caye dengan ape yg ditanya. Apabila sekali lagi ditanya sambil meminta mengangkat tangan, maka ramailah yang ingin beristeri lebih,mayb madu 2,3,4.(5ke atas haram!!). Apabila ditanya kepada group wanita untuk membenarkan suaami kahwin lebih dari 1,maka ramailah yang tidak bersetuju. Kemudian di tanya lagi kepada sorang wakil lelaki jika isteri pertama tidak setuju, ape yang perlu dilakukan? jawapan lelaki tu,"xkanlah kamu nak lawan sunnah nabi??" peeeeeh!(dalam hati ni ckp,hamba Allah ni nk amal sunnah tang tu je, sunnah yg laen tak amal pon)..pihak perempuan diam seribu bahasa. Lalu penceramah pon meredakan keadaan lantas mula menerangkan 1 per 1 tentang poligami.


Poligami ni maksudnye sorang suami ade lebih dari seorang isteri. Persoalannya, benarkah Islam menggalakkan lelaki untuk beristeri lebih dari 1,berdasarkan kepada qudwah nabi yang beristeri ramai sehingga dikatakan 11 orang, dan orientalis barat terus melabel nabi ini sebagai kuat seks?? jawapannya;(jeng3x)hehe..nabi berkahwin bukan semata-mata memenuhi tuntutan nafsu semata, bahkan untuk menjaga kemaslahatan dan maruah wanita serta mengembangkan Islam. beristeri lebih dari 4 dalam 1 masa itu hanyalah khusus kepada nabi Muhammad sahaja. Ummat baginda hanya dibenarkan beristeri limited 4 sahaja dlm 1 masa,sekiranya ingin beristeri lagi hendaklah diceraikan isteri yang lain. Namun,tak semudah dalam Islam untuk membenarkan lelaki mengamalkan poligami. bahkan Islam lah satu-satunya agama yang menyuruh pengaunutnya untuk berkahwin 1 sahaja..aik??ini sudah bercanggah dari maklumat asal ni>...nape, tak caye ker??(gaye Azli senario)

 surah an-nisa' ayat 3 memerintahkan untuk lelaki hanya berkahwin 1, abes tu masna wa sulasa wa ruba' tu ape kes?? ha..itu yg nak dibincangkan ni. Sebenarnye, poligami ini bukanlah berasal daripada Islam dan bukan diperkenalkan oleh Islam. Bahkan amalan poligami ini telah wujud semenjak sebelum kedatangan Islam lagi di mana raja-raja besar seperti Firaun,Namrud, dan yang lain mengamalkan poligami lebih daripada 4. Amalan menyimpan gundik, perempuan simpanan,pelacur adalah menjadi kebiasaan bagi kaum lelaki sebelum kedatangan Islam. Namun apabila Islam hadir, Islam tidak boleh menyekat keinginan lelaki untuk beristeri ramai, tetapi Islam memberi guide,panduan dan batasan untuk beristeri ramai,iaitu menghadkan  kepada 4 orang sahaja. Itupun dengan bersyarat. Lihatlah ayat Quran di atas (surah an-nuur ayat 3) menjelaskan bahawa sekiranya mampu, nak jage kemaslahatan wanita yang dikahwini , maka di bolehkan untuk beristeri lebih dan hadnye adalah 4 sahaja. Haram lebih-lebih. Itu sekiranya mampu. Jika tak mampu, wajib kahwin 1 je..tu maksud ayat Quran yang sebenar yang telah di salah fahamkan oleh bukan sahaja orang orientalis, bahkan orang Islam sendiri keliru dengan ayat tersebut. Islam datang menyelamatkan keadaan daripada membolehkan suami beristeri banyak mane pon(1 juta barangkali) kepada 4 sahaja. Persoalan: undang-undang negara barat pon menghadkan 1 je isteri? jawapannye: Memanglah dibenarkan 1 je isteri, tapi suami dalam  boleh mengadakan hubungan sulit dengan perempuan simpanan dan ianya dibenarkan(tak de peruntukan undang-undang untuk melanggan pelacur). so, kepada para wanita sekelian!.. Mane 1 pilihan korang? nak cara barat atau cara Islam?? haha.. pilih2..

KESIMPULAN:
1) Islam datang membawa rahmat, keamanan, kesejahteraan hidup bersesuaian dengan keinginan manusia.
2)Tiada dikriminasi terhadap perempuan, bahkan Islam mengangkat tinggi martabat wanita dan menjaga maruahnya daripada dieksploitasi oleh gender lain.
3)kamu orang fikirlah sendiri..Assalamualaikum!!(gaye nabil)

No comments:

Post a Comment