Search This Blog

Friday, January 28, 2011

E-VOTING?E-CALON?E-BANTAH? EEEEEEEEEE-LECEH!!!..

Assalamualaikum!!(gaya proff ezy):)

Sekian lama tidak menaip, Alhamdulillah diberi kekuatn oleh Allah untuk mencoret kisah suka duka pnulis.. semalam telah berlangsung 1 taklimat khas jawatankuasa pilihanraya kampus um berkenaan dengan E-voting yang telah pon di laksanakan bermula pilihanraya kampus tahun 2009/2010. Jelas pilihanraya lepas yang menggunakan tenaga mesin banyak memberi masalah smase proses  mengundi di laksanakan. Antaranya: komputer jem lebih kurang sejam di kk12 dan kk yg lain menyebabkan pelajar yang keluar mengundi membatalkan hasrat kerana terpaksa menunggu hampir sejam. Antara lain, apabila terjadi bantahan, sukar untuk mengira kembali disebabkan sistem yang agak kompleks dan kurang kecekapan oleh pegawai PTM yang bertanggungjawab dlm mmbekalkn fasiliti. Apabila komputer menjadi hang, sepatutnya pihak PTM menyediakn backup lain., Lagi 1,penulis memandang bahawa keputusan untuk menggunakan e-voting ini dibuat agak terburu-buru..Inilah antara post-mortem sekitar proses undian berlaku menggunakan e-voting.

Ini pula berkenaan dengan Taklimat e-voting semalam. Penulis terkejut kerana tahun ini, pencalonan juga hendaklah di lakukan by internet, e-pencalonan..nak bantah juga kena gunakan e-bantah..ape cerrr??? eeeeeee-leceeeeehnyer.. sekiranya berlaku lagi hang, collepse semua yang ade..apakah pihak pntadbiran hep tidak melihat kesan buruk daripada pilihanraya yang lepas,malah nak menambah lagi eee-kusut yang sedia ade..Penulis menolak 100% sume sistem yang diwujudkan. Mesti ada batu disebalik mee(peribahasa baru). Sedap di luar, dah masuk perut tu trus jd batu karang..pulak tu jawatankuasa pilihanraya yang ditubuhkan juga merupakan pegawai2 hep walaupun ade jaminan bahawa tiada kecenderungan ke arah pihak tertentu..hmm..boleh caye ker?? dahla stiap bakal calon wajib menghadiri kursus kepimpinan anjuran hep lg tu, padahal baru sahaja bbrapa wakil pro-m berjumpa dengan NC dan mendapat jaminan bahawa bakal calon tidak wajib untuk pergi(agaknyer klu pegi tu mesti nk brainwash bakal calon agar berundur dan menyokong penggerak@aspirasi)huuu. kita boleh lihat pertindihan maklumat dan arahan dripada orang atasan..sedikit sebanyak kewibawaan mereka telah diragui...very dangerous.

sebenarnye banyak lagi keburukan sistem ini yang akan berlaku tetapi sengaja diselindungkan agar mahasiswa hanya melihat pada kemanisannya sahaja. Antara yang manis= jimat kos(sumber manusia-gaji, kos sekateriat), jimat masa(cepat kiraan dan umum keputusan), seiring kemajuan era siber dan ntah ape2 lagi.. tapi banyak gak yang pahit kelat= ketelusan(undi anda rahsia ker??,manipulasi sistem), terdedah dengan masalah teknikal(komputer jem,blackout,litar pintas,), mood prk hilang menyebabkan mood pru di luar pun hilang dan macam2 lagi..so,adakah anda masih lagi mahu menyokong e-poning eh!, tersilap..e-voting ni??
tepuk dada tanye la akal ni. Tuhan beri kita akal agar digunakan pada tempatnya, bukan diperbodohkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Harapan penulis agar kesemua pihak students tak kira daripada pro-m, gerak, atau bebas bersama-sama menuntut pilihanraya bersih, menolak sistem e-voting yang boleh mematikan sistem demokrasi kampus.

undi anda kami clear,bukan rahsia...

mahasiswa berarak sambil membawa sepanduk serta model pc tanda protes e-voting..


sistem yang boleh dimanipulasikan..

harapan akhir, agar NC dapat mendengar pandangan mahasiswa dan pandangan ahli yang pakar komputer. Kami tuntut pilihanraya bersih!! hidup2!!, mahasiswa!!, mansuh2!!, mansuh e-poning@e-voting!!
-wassalam-

No comments:

Post a Comment