Search This Blog

Tuesday, November 30, 2010

SHH!! EXAM MOOD..


lame dah pengarang tidak mencoret sesuatu di blog ini.. maaf, mungkin disebabkan kesempitan waktu. Sekarang mungkin ramai sahabat-sahabat diluar sana yang sedang naik giler dibuatnya.. masing-masing menampal sticker ubat pening (name sticker xtaw) di kepala. Lucu jugak lihat telatah orang yg dlm tension study. Time tu la aroma minyak kapak menghantui dewan exam. Well, setakat ni semua berjalan dengan lancar. Tiada gangguan untuk menjawab soalan walaupun penulis dapat melihat pelbagai teknik-teknik genius untuk meniru (penulis same gak, tp cket je). Ade yg main isyarat tangan kagi-lagi kalau kertas objektif. A=dahi, B=hidung, C=mulut,  D=dagu. Ade gak yang komunikasi pemadam (tulis kt pemadam), ade isyarat batuk dan sebagainya. Kalau yang kurang bijak tu, main toleh-toleh, terus tanye direct kawan tu, so kantoi la... ade gak yg bawak toyol (nota kecik) simpan kat kocek atau kat taandas.hmmm...

Dalam bahasa pendidikan, peperiksaan besar adalah peperiksaan yang berbentuk penilaian sumatif. menatang ape tu?? hmm, ok2.. Penilaian sumatif ialah suatu bentuk ujian formal yang dibuat untuk menentukan tahap di dalam pembelajaran (untuk bagi gred/kdudukan dlm kelas). contohnye UPSR,PMR,SPM,STAM,STPM, dan exam akhir tahun/semester. Penulis pon sedang menghadapi ujian sumatif untuk gred. harap pointer naik sem ni..hehe..

Penulis mengakui kepentingan ujian sumatif, namun perlu diingat bahawa ilmu itu bukanlah diuji hanya pada sesuatu minggu(exam) sahaja, akhir tahun baru nak uji minda, so, minda ni pon dah jadi exam oriented, dalam otak nak hafal ilmu tok jawab exam. Lepas habis exam, terus lupe segala-galanya. B4 exam berpantang, xleh makan pelik2, tengok pelik2(maksiat), buat pelik2 lagi la.. tapi lepas tu?? hmm.. jadi syaiton kabir..ni semua sebab dah setting minda kite ni ilmu hanya untuk jawab exam. Tu sebab penulis lebih suke dengan cara ujian formatif. Pengujian sepanjang masa tak kira da abes silibus atau baru belajar sedikit je.. itu pun kene di uji. ujian itu juga proses didikan secara tak langsung.

So, kepada semua guru2, bakal2 guru (macam penulis), hendaklah sentiasa melatih anak-ank didik kita xkira masa. Tujuan kita juga bukan lah untuk mendapat pangkat, nama, title "guru terbaek" bukan!!. tapi tujuan kita hanya Allah, cari redho-Nya. Ikhlas kerana Allah. Amalan yang sedikit tapi dibuat kerana Allah, nak bantu agama Allah, nak mendekatkan anak-anak didik kepada kholiq, Insya Allah akan ada tunas-tunas yang membesar dengan baik, akhlak yang mulia, belajar kerana Allah, taat guru-guru. Ini kerana kita sering menyelitkan unsur-unsur tarbiyah dalam pengajaran tak kira subjek tu pendidikan islam ke, matematik ke, sains ke.. semuanya adalah ilmu Allah. Pendidikan yang berterusan itu akan lebih menampakkan kesan daripada pendidikan bermusim.

Berbalik kepada topik ujian sumatif tadi, itu dinamakan pendidikan bermusim. so, ianya bukan pendidikan berkesan. Itu sebab penulis lebih berminat untuk menjalankan ujian formatif, bertujuan melihat perkembangan intelek pelajar dan memperbaiki kelompangan yang ada, bukan hanya memberi markah motivasi semata-mata.. lagipun, manusia ini adalah berasal daripada perkataan nasia "lupa" memang kita akan mudah lupa sekiranya tidak diuji setiap masa. 

Akhir kata dari penulis = " SELAMAT MENJAWAB PEPERIKSAAN, TAWAKKAL KEPADA ALLAH SELEPAS BERUSAHA, MA'A TAUFIQ WAN NAJAH"

No comments:

Post a Comment