Search This Blog

Wednesday, July 27, 2011

penantian Ramadhan..

ramadhan bulan Ummmat Muhammad S.A.W melipatgandakan amalan untuk menyaingi ummat yang terdahulu.. disebabkan Ummat akhir zaman ini tidaklah panjang umur, hanya limited dlm 70 tahun, jika dibandingkan dengan umur ummat terdahulu menjangkau ratusan tahun, mustahil bagi kita menandingi mereka. namun, special untuk kita, Allah telah memberi bulan ramadhan sebagai batu loncatan untuk kita setaraf bahkan lebih baik lagi daripada ummat terdahulu..

perbanyakkan sedeqah dengan ikhlas walaupun sebiji kurma.. insya Allah ganjaran dilipatgandakan.. berbukalah dahulu dengan kurma kerana ia mengembalikan tenaga yang hilang.. ia juga sunnah nabi..

 Perbanyakkan amalan Qiamullail, menghidupkan malam seperti solat sunat tarawikh, solat sunat tahajjud, solat sunat hajat, dan sebagainya serta diakhiri dengan solat sunat witir. semoga kita mendapat malam lailatul Qadr yang mana amalan dilipatgandakan sebulan amalan.


perbanyakkan bacaan al-Quran serta merenung maksud secara zahir dan yang tersebunyi agar dapat merasai mukjizat dan kebesaran ayat al-Quran, Kalam Allah.

hindarkan daripada mengulangi maksiat , pastikan diri sentiasa di jalan siratal Mustaqim..

SELAMAT MENEMPUH MADRASAH RAMADHAN.. MOGA KITA SEMUA MENDAPAT MALAM LAILATUL QADR JUGA MARDHATILLAH.. :)

No comments:

Post a Comment